Viviane Spanoghe

Alfred Schnittke (1934-1998): rustpunt van muzikale diversiteit

..Spanoghe en Michiels slagen er in om op gecontroleerde maar allesbehalve geforceerde manier de veelzijdigheid van Schnittke als één groot geheel weer te geven, binnen een eigen stijl bestaande uit velen. De celloklanken zijn warm en niet hangerig zoals dat wel eens bij hedendaagse muziek wil gebeuren. De piano wil niet overheersen. Ze begrijpen mekaar.

                                                                               Knopskaya, www.cultuurpakt.be, 23-8-2018

 

Read more...

Concert in Amuz

Intens en inspirerend. Dat zijn de twee woorden waarmee het middagconcert van vorige vrijdag in Amuz best kan omschreven worden. Celliste Viviane Spanoghe vulde de zaal met een gloed van passie en rust tegelijk. Ze werd daarbij begeleid door pianist Jan Michiels.

                                                                                          Veerle Deknopper, www.klassiek-centraal.be, 8-10-2017

 

Read more...

Enescu: Cellosonates op. 26 nr.1-2

...In 2003 verscheen dit programma op het Belgische label Talent, zoals de naam al aangeeft een etalage voor jong aanstormend talent. Inmiddels vormen Viviane Spanoghe en André de Groote een gevestigd duo dat zich al vaker op het label Et'cetera liet horen. De heruitgave lag niet alleen voor de hand, maar is ook volkomen gerechtvaardigd door de kwaliteit van de uitvoeringen. (more info ...)

© Siebe Riedstra, januari 2016 - opusklassiek.nl

J. Brahms, Concerti

Les amateurs du gros Brahms perdu dans les brumes du Nord ne seront probablement pas convaincus, mais ceux qui y apprécient l’élan, la transparence et le classicisme seront comblés. Trois femmes sont ici les maîtres d’oeuvre : avec tout d’abord la Japonaise Yuzuko Horigome, première lauréate du Reine Elisabeth 1980, toute d’élégance et d’engagement dans le concerto op. 77, avec des sonorités fines et brillantes, une justesse sans faille et une intarissable inspiration. On peut en dire autant de notre compatriote Viviane Spanoghe, sa partenaire dans le Double, op. 102, douceur et rondeur en sus, avec une belle entrée passionnée et un sens chambriste jamais pris en défaut. A la tête de l’excellente Philharmonie Tchèque, l’Américaine Joann Falletta emballe le tout avec des tempos alertes et un extraordinaire sens narratif.

MDM, La Libre Belgique, MERGEAY MARTINE - Publié le mardi 29 avril 2014

... this account of the Violin Concerto is animated and agreeable, and that of the Double Concerto quite compelling, one of the very finest.

Colin Anderson, Talent Records

Read more...