Viviane Spanoghe

BACH cello suites SOLAL, Sol002

...Spanoghe's performances will appeal to listeners for whom less is more... (click for full article...).

James Leonard, Rovi

...Ernst und vielzeitig *****
´Organisch´, ´subjektiv´,´hingebungsvoll´ sind die ersten Attribute, die beim Anhören der Einspielung der Bachschen Cello-Suiten von Viviane Spanoghe in den Sinn kommen...Ihre Besteigung dieses Gipfels der Celloliteratur hat dennoch eine ganz eigene Gewichtung und Ausrichtung...Trotz einer Vielzahl epochaler Konkurrenzeinspielungen füllt diese eine klare eigene Nische und stellt bei aller Uberversorgung in dem Repertoire eine Bereicherung dar.

ejh, Pizzicato, 2/2007

...op een persoonlijke manier, toch, zeker, maar niet "manipulerend".
op een gevoelige manier, maar niet overromantiserend.
met oog en oor van wat de barokmusici de laatste decennia hebben toegevoegd aan kennis, maar overtuigd dat haar eigen instrument net zo goed een middel is dat Bach kan laten zingen.
Terecht natuurlijk. Spanoghe speelt met een mooie ronde sonoriteit, laat de polyfonie in de langzame delen warm doorklinken,gaat lichtvoetig om met snellere dansen, verliest zich niet in frivole versieringen , maar blijft gedistingueerd, bezonnen ook, want de slotindruk is dat haar Bach veeleer verheven klinkt dan aards. 

Dat is een van de mogelijke benaderingen van Bach, en binnen die opvatting uitmuntend gerealiseerd.

Karel Nijs, Klara, "Orlando", februari 2007

Sous les doigts de Viviane Spanoghe et son jeu très structuré d´une sensibilité souple et gracile, l´écoute de ces suites est un bonheur constant. A signaler la très belle prise de son.

Ph.D. pour Codaex France, Nov. 2006

Une version très personnelle et marquée par l´évidence. On y retrouve les immenses qualités de la musicienne: sonorité ronde et lumineuse, justesse parfaite , phrasé délié, sensibilité à fleur de peau mais avec la juste distance...

MDM, Libre Belgique, 2-11-2006

b_0_0_0_00_images_albums_Criticisme_Japon_SOL002_2.jpg

Additional Info